ژانویه 31, 2019 توسط sobhan 0

تکنولوژی و سیستم های مدرن ایمنی خودرو

بخش بروزرسانی سیستم های ایمنی و امنیتی سکیوریتی هلپر معرفی میکند:

۱- سیستم ترمز اضطراری ABE

ترمز مهم ترین بخش در ایمنی خودرو است شاید به خاطر اینکه اگر با قدرت کافی یا به موقع بکار گرفته نشود عواقبش را نمی توان جبران کرد. در مواقعی که راننده حواسش به رانندگی نباشد، زمانی که تابش آفتاب دید راننده را مختل کند یا وقتی که چند رویداد همزمان پیش آیند و راننده دست پاچه شود، این سیستم ABE است که از تصادفات خطرناک جلوگیری می کند.

سیستم ABE با توجه به سرعت خودرو و موانع مسیر اگر متوجه شود خودرو در معرض حادثه است، در مرحله اول با هشدار و راهنمایی های لحظه ای سعی می کند حتی الامکان مانع از برخورد شود و چنانچه راننده واکنشی نشان ندهد این تکنولوژی به صورت خودکار اقدام به ترمز گیری می کند. میزان قدرت ترمزگیری می تواند در خودرو های مختلف متفاوت باشد ممکن است خودرو کاملا متوقف شود یا فقط سرعتش کاهش یابد، در هر صورت از بروز سانحه جلوگیری می شود. لازم به ذکر است با واکنش به موقع راننده سیستم ABE عمل نخواهد کرد.

۲- سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS

وجود دوربین هایی که در جلو یا عقب خودرو تعبیه شده اند سبب می شود سیستم LDWS بتواند به سهولت خطوط جاده را شناسایی کرده و با در نظر گرفتن مسیر حرکت، عملکرد راننده را مدام بررسی کند و چنانچه تجاوز از خطوط مشاهده شود این سیستم به راننده هشدار می دهد، این هشدار ها از شنیدن صدای خاص، روشن شدن چراغی در قسمت صفحه کیلومتر تا لرزش صندلی یا فرمان خودرو متفاوت است. زمانی که راننده با زدن راهنما تصمیم خود را از تغییر لاین ها نشان می دهد این سیستم عمل فعال نخواهد شد.

اگر جاده ای فاقد خط کشی باشد یا به دلیل بارش برف، برگ درختان یا مه قابل تشخیص نباشند LDWS قادر به شناسایی خطوط نخواهد بود و عملکرد مؤثری نخواهد داشت. شاید اهمیت این تکنولوژی در مسیر های کوتاه چندان واضح نباشد اما زمانی را تصور کنید که آنقدر از رانندگی در یک اتوبان خسته شده اید یا بقدری چشمتان به این جاده عادت کرده که انحراف های ناگهانی را به درستی متوجه نمی شوید، در چنین شرایطی شنیدن یک هشدار شما را مجددا به رانندگی باز خواهد گرداند.

۳- سیستم کمکی حفظ مسیر LKAS

درحالی که سیستم انحراف از مسیر که در بالا به آن اشاره شد به راننده یادآور می شود که از مسیر صحیح خارج شده است، سیستم کمکی حفظ مسیر یا LKAS تلاش می نماید تا خودرو را به مسیر قبل از انحراف بازگرداند. در واقع پس از انحراف از مسیر سیستم LKAS کنترل خودرو در اختیار گرفته و با حرکت خودکار فرمان و به کارگیری ترمز، خودرو را به مسیر درست هدایت می کند.

۴- سیستم روشنایی تطبیق پذیر AFS

اگر دقت کرده باشید چراغ های جلوی خودرو همیشه مسیر روبرو را روشن می کنند و در پیچ ها درست زمانی که فرمان را به چپ یا راست می چرخانیم آنچه در ثانیه های نخست به چشم می خورد اطراف جاده است! عاملی که رانندگی در شب آن هم در مسیر های پر پیچ را کمی دشوار می کند مخصوصا زمانی که وضعیت هوا هم چندان مطلوب نباشد. سیستم روشنایی تطبیق پذیر (AFS) این مشکل را حل کرده است. اساس کار این تکنولوژی به این صورت است که به محض پیچیدن در پیچ ها بدون هیچ وقفه ای (حتی در سرعت های بالا و پیچ های تند) چراغهای خودرو به همان سمت مایل می شوند. در واقع سیستم روشنایی تطبیقی یا AFS مطابق با چرخش فرمان و سرعت راننده خیلی سریع چراغ های جلو را به نحوی تنظیم می کند که راننده بتواند حداکثر تسلط بر جاده را داشته باشد.

این تکنولوژی به هنگام رانندگی در سرازیری های تند یا سربالایی ها نیز عملکرد مناسبی دارد. زمانی که خودرو در حال حرکت در سربالایی یا رد کردن یک دست انداز است آنچه اتفاق می افتد این است که نور جلوی خودرو آنقدر ارتفاع می گیرد که رانندگی را برای خودرو هایی که از روبرو می آیند بسیار دشوار می سازد، در خودرو های مجهز به AFS ارتفاع نور به صورت خودکار کاهش می یابد.

۴- نمایشگر هدآپ HUD

برای آگاهی از وضعیت خودرو باید مدام سرعت، دما، دور موتور و دیگر هشدار ها و اطلاعات از روی صفحه کیلومتر خودرو مشاهده شوند، در این وضعیت ناچارا چند لحظه چشم از جاده برداشته می شود که می تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد، در چنین شرایطی نمایشگر هدآپ به شما کمک خواهد کرد، این نمایشگر اطلاعات مربوط به خودرو و مسیر را در مقابل چشمانتان قرار می دهد تا با حداکثر تمرکز بتوانید به رانندگی ادامه دهید.

۵- سیستم فرمان برقی

فرمان های هیدرولیکی با اینکه نرم هستند اما گاها دیده شده با شتاب گرفتن خودرو به سختی می توان آن ها را کنترل کرد به همین دلیل فرمان های برقی روی کار آمده اند تا در چنین شرایطی راننده بتواند خودرو را به نحوی مطلوب کنترل کند. با سیستم فرمان برقی یا EPS که فرمان های حساس به سرعت هم خوانده می شوند با زیاد شدن سرعت، فرمان خودرو سفت می شود و راننده راحتتر می تواند خودرو را کنترل کند اما در سرعت های پایین تر از سختی فرمان کاسته شده و راحتی بیشتری در اختیار راننده قرار می گیرد.

۶- سیستم دید در شب (Night Vision)

هنگامی که شب به دل جاده می زنید مواردی هستند که با چراغ های ساده خودرو آنها را نخواهید دید، سیستم دید شب به شما کمک خواهد کرد تا همه چیز را شناسایی کنید. توسط سیستم دید در شب، انسان ها و حیواناتی که در اطراف جاده هستند درون کادری با رنگی مجزا در صفحه نمایشگر به شما نشان داده می شوند تا با احتیاط بیشتری رانندگی کنید. آنچه در صفحه نمایش سیستم دید در شب قابل مشاهده است بسیار واضح تر از چیزی است که با چشمانتان نظاره گر آن هستید.

۷- سیستم هشدار نقطه کور

قسمت هایی که حتی با وجود آینه ها از دید راننده پنهان می مانند به نقاط کور معروفند چراکه راننده نمی تواند به خوبی دیگر خودروهایی که در این مناطق قرار میگیرند را ببیند. همین عامل سبب می شود راننده بی توجه به راست یا چپ بپیچد یا لاین خود را عوض کند غافل از اینکه خودروی دیگری در همان نزدیکی در حال عبور است.

مشاهده آنچه درنقاط کور قرار دارند حتی زمانی که راننده سر خود را برگرداند علاوه بر خطراتی که دارد اثربخش نمی باشد. سیستم هشدار نقطه کور (BLIS) با روشن کردن چراغ کوچک در کنار یا روی آینه های جانبی خودرو همراه با آلارم صوتی چنین اطلاعاتی را در اختیار راننده قرار می دهد.

۸- سیستم هشدار برخورد از جلو

این سیستم همانطور که از نامش پیداست با هشدارهای به موقع مانع از برخورد خودرو با عابرین پیاده، حیوانات سردگردان و خودروها یا هر جسم دیگری می شود که جلوی خودرو قرار دارند. این هشدارهای هوشمندانه به واسطه دریافت و پردازش دائمی اطلاعاتی است که از دوربین و سنسورهای جلوی خودرو دریافت شده و حوادث خطر آفرین را با روشن کردن چراغ های هشدار و به صدا درآوردن آلارم به اطلاع راننده می رساند.

۹- سنسور دنده عقب (Park Sensors)

مهمترین مزیت سنسور پارک یا سنسور دنده عقب این است که راننده می تواند مسلط تر خودرو را پارک کند، یک راهنمای صوتی فاصله خودرو تا موانع پشتی را اعلام می کند. در برخی از سنسور های دنده عقب به شکل تصویری تمام اطلاعات به نمایش گذاشته می شوند و فاصله برحسب متر قابل مشاهده است و نزدیک  یا دور شدن خودرو از موانع پشتی به کمک رنگ ها نشان داده می شود در صورتی که در سنسورهای پارک صوتی شدت آلارم، فاصله خودرو از موانع را مشخص می کند. برد سنسورهای دنده عقب می تواند بین چند سانتی متر تا چند متر متفاوت باشد.

البته تکنولوژی های پیشرفته تری مانند سیستم کمکی پارک (Park Assistant System) هم وجود دارند که از طریق پیام هایی در صفحه نمایشگر خودرو، از راننده درخواست می کند به صورت مرحله ای دنده را عوض کند یا ترمز بگیرد درحالی که کنترل فرمان کاملا در اختیار سیستم PAS است و پارک کردن تقریبا خودکار انجام می شود.