آگوست 29, 2015 توسط sobhan 0

آنتی ویروس کامپیوتر

از آنجا که کاربران در زمان خرید آنتی ویروس به مقایسه آنها فکر می‌کنند، شاید به سبب پیچیدگی و موارد تخصصی در این مقوله تصمیم گیری درست کار دشواری باشد. در این مقاله سعی شده است یک راه حل مناسب جهت حفاظت از رایانه ها و تصمیم گیری درست کاربران ارائه شود.

در ادامه برخی موارد مهم با توجه به استفاده کاربران خانگی را بررسی می‌کنیم.

مورد اول: قدرت شناسایی آنتی ویروس

نیاز اول و ضروری هنگام خرید یک نرم افزار آنتی ویروس در واقع قدرت شناسایی، جلوگیری و حذف ویروس ها، باج افزارها و در مجموع کلیه بدافزارها می‌باشد.

به میزان وابستگی ما به سیستم های کامپیوتری تهدیدات سایبری نیز بیشتر می‌شوند. در گذشته شاید نهایت خرابکاری بدافزارها پرکردن حجم درایوها و یا نمایش یک پیغام و… بود که با نصب مجدد سیستم عامل مشکلات برطرف می شد. اما امروزه دیگر اینطور نیست، ما نویسنده ای را دیده ایم که در مراحل انتهایی کتابش سیستمش دچار باج افزار شد و تمام مطالبی را که نوشته بودند برای همیشه از دست دادند. و یا تاجری را می‌شناسیم که به واسطه آلوده شدن به یک باج افزار تمام اطلاعات حسابداری را از دست داد و با مشکلات بسیار بزرگی مواجه شدند، همینطور بسیاری از افراد دیگر که بدون توجه به امنیت فقط به توسعه زندگی شخصی و یا تجاری خود بر بستر تکنولوژی فکر کرده اند.

در مجموع از بین ده ها آزمایشگاه مختلف در زمینه بررسی و مقایسه آنتی ویروس ها بیش از همه می‌توان AV-Test و AV-Comparatives را به عنوان آزمایشگاه های مورد اعتماد نام برد.

این دو آزمایشگاه، مورد اعتماد اکثر کاربران است و همه متخصصین و فعالان در حوزه IT آنها را قبول دارند.

آخرین نتایج این دو آزمایشگاه در زیر قید شده است:

AV-Comparatives

مقایسه آنتی ویروس ها در AV-Comparatives

AV-Test

مقایسه آنتی ویروس ها در av-test

همانطور که در مقایسه ها میبینیم می توان بهترین محصولات از لحاظ سطح حفاظت آنتی ویروسها، با توجه به موجودیت آنها در بازار ایران و یا محدودیت های تحریمی در موارد زیر نام برد:

آنتی ویروس های غیر رایگان:

– اف سکیور F-Secure

– بیت دیفندر Bitdefender

– کسپرسکی Kaspersky

– پاندا Panda

ضد ویروس های رایگان:

– آواست Avast

– ای وی جی AVG

– مایکروسافت Microsoft

نکته: اگر تمایلی برای هزینه کردن آنتی ویروس های اصلی ندارید از استفاده نسخه های تقلبی ( قفل شکسته ) به شدت بپرهیزید که این مورد بزرگترین اشتباه امنیتی است. به عنوان راه حل از آنتی ویروس های رایگان استفاده فرمایید.

مورد دوم: سرعت

هر آنتی ویروسی برای حفاظت بلادرنگ از رایانه نیاز به استفاده مداوم از منابع سیستم دارد. به همین دلیل مقداری کندی و یا احساس کندی بر روی سیستم ناشی از بار آنتی ویروس طبیعی است، ولی در آنتی ویروس های مختلف این میزان می تواند تفاوت چشمگیری داشته باشد.

بهترین روش با توجه به تفاوت مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم ها نصب نسخه آزمایشی آنتی ویروس است. به دلیل تفاوت استانداردهای به کار رفته در آزمایشگاه ها، نتیجه آزمایشات Performance  متفاوت گزارش می‌شود.

با این حال با توجه به تجربیات و تست های آزمایشگاه های معتبر، برندهای زیر به عنوان آنتی ویروس های سبک شناخته شده است. نمودار آخرین نتایج در زیر قابل مشاهده می‌باشد.

–  ایست نود 32 – ESET Nod32

–  اف سکیور – F-Secure

–  بیت دیفندر – Bitdefender

–  پاندا – Panda

– اویرا – Avira

مقایسه سرعت آنتی ویروس ها

قابلیت های جانبی :

امکانات دیگری که می توان از آنها به عنوان قابلیت های امنیتی نام برد امکاناتی شامل موارد زیر می‌باشد:

– مدیریت پسورد

– مدیریت آسیب پذیری ها

– فایروال مجزا

– شبکه خصوصی مجازی

– بکاپ گیری

– حفاظت والدین

امکاناتی که در بالا قید شده اند معمولا در نسخه های اینترنت سکیوریتی و یا توتال سکیوریتی موجود هستند. بنابراین اگر به چنین قابلیتهایی نیاز دارید حتما پیش از خرید آنها را مورد بررسی قرار دهید.

برگرفته از سیسک.