آگوست 29, 2015 توسط sobhan 1

آنتی ویروس موبایل

آیا به نرم افزار آنتی ویروس موبایل اندروید برای موبایل نیاز است؟

آیا به نرم افزار آنتی ویروس موبایل اندروید برای موبایل خود نیاز دارم ؟

سال هاست که اهمیت نرم افزارآنتی ویروس به خوانندگان گوشزد می شود، اما زمانه در حال تغییر است و برخلاف گذشته که بسیاری از وظایف محاسباتی توسط سیستم های دسکتاپ انجام می‌شد، امروزه این وظایف توسط موبایل یا تبلت صورت می‌گیرند. شاید حالا باید کمی نیز درباره آنتی ویروس موبایل صحبت کرد.

ویروس های اندرویدی قبلا باعث خساراتی شده اند و کاربران را به این فکر وا داشته است که نصب نرم افزار آنتی ویروس موبایل ، ایده‌ی‌ خوبی‌ست. معمولا گفته نشده است که هرچقدر گوشی های اندروید رواج بیشتری پیدا کند، هدف های بیشتری برای افراد بد و هکرها ایجاد می‌شود.
ولی آیا واقعا شما نیاز دارید که یک آنتی ویروس بر روی گوشی تلفن اندروید خود نصب کنید که منابع و باتری شما را مصرف می‌کند و با نوتیفیکیشن های آزاردهنده اش شما را به ستوه می‌آورد؟
در اغلب موارد، گوشی ها و تبلت های اندرویدی نیازی به نصب آنتی ویروس ندارند. ویروس های اندروید به آن اندازه ای که رسانه ها ادعا می‌کنند شایع نیستند و در واقع دستگاه شما خیلی بیشتر از آنکه در معرض خطر ویروس باشد، در خطر سرقت است. با این حال این درست است که ویروس های اندرویدی وجود دارند.
طیف گسترده ای از ویروس برای تلفن های اندرویدی شناخته شده و بر روی اپلیکیشن های مشکوک نصب شده اند، اما این اپلیکیشن ها دیگر در فروشگاه گوگل پلی وجود ندارند. اندروید به طور پیش فرض به شما اجازه نمی‌دهد که اپلیکیشن هایی را از منابع دیگری نصب کنید؛ اما در ایران این موضوع صدق نمی کند و شما می‌توانید از بازار یا جاهای دیگر اپلیکیشن گوشی تلفن همراه خود را دانلود کنید. بنابراین احتمال اینکه به طور اتفاقی چیز ناسازگاری را نصب کنید وجود دارد.

فرض بر این است که نرم افزار حیله گر بتواند راه خود را در Google Play یا بازار  پیدا کند، بعد از این، گوگل به سرعت برنامه را برداشته و آن را از دستگاه شما حذف می‌کند، پس بهتر است که همیشه نرم افزار موبایل خود را از گوگل پلی دانلود کنید.
اگر برنامه هایی خارج از Google Play نصب می‌کنید، نصب یک نرم افزار آنتی ویروس موبایل اندروید راه حل مناسب برای حفظ امنیت شماست. با این حال، نتایج مثبت کاذب با چنین برنامه هایی رایج است، بنابراین ممکن است آنتی ویروس، برنامه ای را به عنوان برنامه مخرب و مشکوک پیدا کند که در واقع بی ضرر است. در این موارد، اقدامات احتیاطی دیگر می‌تواند بهترین راه برای محافظت از دستگاه شما از ویروس های اندروید باشد.

آنتی ویروس موبایل

چنین اقدامات احتیاطی شامل:  بررسی هر مجوز درخواست شده قبل از موافقت با آن و با دقت بالا، اجتناب از برنامه های کلون شده و به روز کردن اندروید (با تمام پچ های امنیتی) می‌باشد.
همچنین باید بیشتر حواستان جمع باشد و کمی منطقی تر باشید.  بر روی فایل ضمیمه در ایمیل های مشکوک از فرستنده ناشناس در لپ تاپ یا رایانه خود کلیک نکنید. امیدواریم همین تفکر را درباره لینک های مشکوک در جیمیل گوشی تان که  از طریق واتس آپ و فیسبوک ارسال می‌شوند نیز به کار گیرید. به طور معمول این نوع لینک ها با هدف کلاهبرداری های فیشینگ مرتبط می‌باشند. اغلب این فایل های ضمیمه مشکوک، ویروسی بر روی موبایل شما نصب می‌کنند. در واقع اگر متوجه شدید که فیسبوک یا ایمیل تان چنین پیام هایی را برای مخاطبان ارسال می‌کند، باید فورا کلمه عبور خود را تغییر دهید و ترجیحا با آن افراد تماس بگیرید و به آنها هشدار دهید که این پیام ها را نادیده بگیرند.

فرض کنید گوشی یا تبلت اندرویدی شما به طرز شگفت انگیزی خود به خود شروع به انجام كاری می‌كند و حالا شما دلیلی بر وجود برنامه مخرب در گوشی خود دارید. بازگشت به حالت كارخانه یكی از مواردی است كه می‌تواند دستگاه شما را به حالت نرمال بازگرداند (یکی از دلایلی که همیشه تاکید می‌شود از سیستم عامل اندروید و گوشی تلفن خود بک آپ تهیه کنید همین است). اما اگر نمی‌خواهید دستگاهتان را پاک کنید، ما برخی نکات مفید برای حذف ویروس اندروید را برایتان توضیح می دهیم.
در بسیاری از موارد کاربران به ما گزارش می دهند که تبلیغات پاپ آپ مشکوکی را در مرورگر خود می بینند یا آنها را به یک صفحه اصلی متفاوت به آنچه که در تنظیمات پیکربندی شده اند هدایت می‌کنند. توصیه های معمول ما پاک کردن حافظه پنهان داده مرورگر است (Settings > Apps > Chrome > Storage). همچنین میتوانید درباره نحوه مسدود کردن تبلیغات پاپ آپ در Android اطلاعات بیشتری را در پست های بعدی ما کسب کنید.
لازم به ذکر است که برنامه های آنتی ویروس اندروید اغلب دارای مزایای دیگری نیز هستند مانند توانایی قفل کردن یا پاک کردن گوشی از دست رفته یا سرقت شده از راه دور و یا ابزار پشتیبان گیری و پاکسازی. همه این ابزار ها در جای دیگری قابل دسترسی هستند – معمولا از طریق برنامه های رایگان یا مدیریت دستی – اما داشتن همه چیز در یک جا، موجب سهولت در استفاده از ابزارها می‌شود.

از برنامه های آنتی ویروس اندروید مشکوک، بپرهیزید

درست قبل از کریسمس گزارش شد که تروجان Loapi خود را از طریق کمپین های تبلیغاتی تحت پوشش راهکارهای آنتی ویروس و یا برنامه های دیگر، پخش می‌کند. این افتضاح است که بفهمید برنامه ای که برای محافظت از خود نصب می‌کنید، در حقیقت خلاف این کار را انجام می‌دهد. یکی از روش های تروجان Loapi این است که با قرار دادن چنین حجم کار سنگینی بر روی گوشی، باعث بالا رفتن دمای باتری و خراب کردن دستگاه می‌شود .
ویروس Loapi همچنین می‌تواند پیام های متنی را از طرف شما ارسال کند، بدون اطلاع شما در خدمات پرداختی ثبت نام کند، مهاجمان را مجاز به اجرای درخواست HTTP برای حملات DDoS کند، و از همه جالب تر اینکه دست به استخراج ارز دیجیتالی Monero از تلفن همراه اندرویدی شما کند.
تروجان Loapi از طریق مسدود کردن صفحه و بستن پنجره هنگام تلاش برای حذف دسترسی مدیر به کاربر اجازه نمیدهد که آن را حذف کند. همچنین از شما می‌خواهد برنامه های امنیتی دیگر را که ممکن است قادر به شناسایی و حذف خودش باشند را حذف کنید و به آزار دادن شما ادامه می‌دهد تا زمانی که به کلی تسلیم شوید.
شما نیاز به نصب یک برنامه آنتی ویروس برای محافظت در برابر Loapi ندارید، اما  نصب آن ممکن است به شما کمک کند تا حضور ویروس Loapi را شناسایی کنید.
سایر مواردی که باید انجام دهید عبارتند از غیرفعال کردن قابلیت نصب برنامه ها از منابع نامشخص و آپدیت کردن سیستم عامل.

در نتیجه باید بگوییم که با افزایش موبایل های اندرویدی ، هکرها و خلاف کاران بیشتری به گوشی های اندرویدی حمله خواهند کرد و داشتن یک نرم افزار آنتی ویروس موبایل برای گوشی شما مفید است.

برگرفته از سیسک.