فوریه 3, 2021 توسط sobhan 0

دوربین مداربسته فروشگاه مغازه – دوربین مخصوص فروشگاه

دوربین مداربسته فروشگاه و مغازه

در خصوص دوربین مداربسته مناسب فروشگاه و مغازه ، ابتدا باید بدانیم چه خواسته ای از دوربین مخصوص مغازه یا فروشگاه داریم ؟ ملاک انتخاب دوربین فروشگاه چیست؟

اولین هدف از نصب دوربین مداربسته در فروشگاه یا مغازه قابلیت بازدارندگی آن است . بازدارندگی دوربین مداربسته یعنی جلوگیری از سرقت قبل از سرقت ، جلوگری از تخطی کارمندان قبل از ارتکاب به خطا و هشدار قبل از اتفاق .

برای اینکه دوربین بکار گرفته شده در فروشگاه بازدارندگی لازم را داشته باشد بایستی همانطور که دوربین فضای داخل یا خارج را خوب می بیند ، شخص واقع شده در آن مکان نیز به خوبی آن دوربین را ببیند ! به عبارتی ما به دوربین مخفی نیاز نداریم !!

اما چرا دوربین مداربسته فروشگاه یا دوربین مداربسته مغازه نباید مخفی باشد ؟! بررسی ها نشان می دهند هنگامی که فرد بدخواه دوربین را ببیند تا حدود زیادی از سرقت یا بدخواهی منصرف می شود . یا حداقل انجام جرم را دشوارتر می بیند . برای همین است که وجود دوربین در مغازه ها و فروشگاه ها لازم است باشد حتی اگر کار نکند !

دومین پارامتر دوربین مناسب فروشگاه یا مغازه ، داشتن زاویه دید مناسب است . دوربین باید هم خوب ببیند و هم خوب دیده شود . دوربین فروشگاه یا مغازه باید مکان صندوق ، کالاها و درب ورود و خروج را بخوبی ببیند و به اصطلاح نقطه کور وجود نداشته باشد .

برای پوشش تمام زاویه های مورد نیاز داخل فروشگاه یا خارج آن ، ممکن است به چندین دوربین نیاز باشد . پس تعداد دوربین ها نیز بایستی مناسب آن مغازه یا فروشگاه باشد .

سومین پارامتر دوربین مخصوص فروشگاه یا مغازه داشتن رزولیشن یا به اصطلاح کیفیت تصویر مناسب است . هرچند رزولیشن یا کیفیت بالای دوربین خواسته هر خریداری است اما بایستی هزینه را نیز در نظر گرفت . در یک مغازه 10 متری و یا حتی یک فروشگاه 500 متری نیاز به دوربین مستندسازی نیست !

پس دوربین انتخاب شده برای هر نقطه از فروشگاه/مغازه بایستی کیفیت لازم و کافی (نگفتیم کیفیت بالا!) را داشته باشد . برآورد کیفیت لازم برای هر دوربین به میزان روشنایی آن قسمت ، فاصله کادر هدف تا دوربین و سرعت تحرک در منطقه هدف بستگی دارد . دقت کنید که هرچه کیفیت تصویر برداری بیشتر باشد حافظه (هارد) مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود .

چهارمین پارامتر دوربین مداربسته مناسب فروشگاه یا مغازه ، وضعیتشرایط محیطی دوربین است . یعمی دوربین در چه شرایط آب و هوایی و یا ارتعاش قرار است بکار گرفته شود . دمای اطراف دوربین نزدیک به سقف نسبت به دوربین نصب شده در وسط دیوار بیشتر است . دوربین بیرون فروشگاه یا مغازه بایستی ضد آب بوده و یا پوشش مناسبی داشته باشد . همچنین این دوربین باید تحول گرما و سرما را دشته باشد و طول عمر بالایی در این شرایط آب و هوایی داشته باشد.

پس از انتخاب دوربین مداربسته مخصوص فروشگاه/مغازه ، به مرحله انتخاب کابل ، هارد و DVR مناسب می رسیم.

کابل دوربین مداربسته یک فروشگاه/مغازه بایستی نویزپذیری پایینی داشته باشد . کابل انتقال تصویر از دوربین به DVR باید تصویر پای دوربین را تقریبا با همان کیفیت به DVR منتقل نماید .

DVR نیز باید کیفیت لازم را داشته باشد و از قابلیت های لازم نیز برخوردار باشد . مثلا بیپر داشته باشد ، قابلیت شناسایی تغییر صحنه را داشته باشد و …

اولین پارامتر تعیین کننده هارد مورد نیاز ، میزان حافظه مورد نیاز برای ضبط ویدئو برای مدت زمان مشخص است . دورمین پارامتر طول عمر و کیفیت هارد است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد .