آوریل 5, 2019 توسط sobhan 0

امنیت کیف پول ارز دیجیتال | امن سازی کیف پول | کیف پول امن

امنیت کیف پول ارز دیجیتال (رمز ارز) یا Cryptocurency wallets security مهم ترین دغدغه کاربران و تجار ارز رمزها است. با توجه به جدید بودن تکنولوژی بلاکچین و نو ظهور بودن ارزهای دیجیتال، همواره در کنار نوسانات ارزش دلاری این ارزها دغدغه امنیت کیف پول ارز دیجیتال نیز وجود دارد. اینکه مقداری از سرمایه ریالی یا دلاری خود را به این نوع ارزها تبدیل کنید اما در یک لحظه تمام سرمایه تان به سرقت رفته و صفر شود بسیار نگران کننده خواهد بود. پس اولویت اول، جدا از نوسانات ارزش دلاری ارزهای دیجیتال، امنیت مکان نگهداری آنها خواهد بود.

البته با هر تدبیر امنیتی که وارد این حوزه شوید باز هم بایستی تحمل ریسک های امنیتی و ریسک نوسانات رمز ارزها را داشته باشید. یکی از متداول ترین سؤالات حوزه امنیت رمز ارزها، ایمن بودن آنها نسبت به پول معمولی است. غالبا امنیت رمز ارزها بسیار قوی توصیف می شود اما آنچه که در اخبار و وقایع می بینیم کاملا برعکس است! سرقت رمز ارزها به طرق مختلفی انجام می گیرد. بسیاری از سرقت ها پس از هک کردن مبادلات اتفاق می افتد از جمله Mt. Gox با سرقت ۳۵۰ میلیون دلار بیتکوین، هک Coincheck با سرقت ۴۰۰ میلیون دلار توکن NEM. امنیت Cryptocurrency در چارچوب بلاکچین خود نیز آسیب پذیر است. بهترین مثال از این نوع آسیب پذیری، واقعه Doa است که منجر به سرقت 50 میلیون دلار ETH شد. سرقت ها همچنین می توانند به روش های سنتی تری نیز اتفاق بیفتند، از جمله دسترسی به کلید کیف پول رمز ارز کاربر، مجبور کردن جسمی کاربر برای ارسال وجه به حساب سارق یا استفاده از طرح های مختلف کلاهبرداری که باعث می شود کاربران پول خود را از دست دهند. خوب است بدانید بسترهای شناخته شده صرافی و کیف پول هایی نظیر Coinbase و Binance در گذشته هک شده اند و میلیون ها دلار سرمایه ارز رمزها به سرقت رفته اند! پس هم بایستی هشیار بود و هم ریسک های امنیتی آن را پذیرفت و سپس وارد این حوزه شد.

ارزهای دیجیتال بایستی در جای امنی نگهداری شوند.

تا هنگامی که وارد دنیای ارز دیجیتال نشده اید و بیتکوین یا اتریومی نداشته باشید، ممکن است نوسانات قیمت این دو ارز دیجیتال و امنیت کیف پول ارز دیجیتال برایتان مهم نباشد و در نتیجه جذابیت واقعی این حوزه را درک نکنید. اما با ورود به مقوله ارز دیجیتال، با توجه به اینکه افرادی وجود دارند که تلاش می کنند با روش های مختلف مثلاً با استفاده از کیلاگر، یک بدافزار، یک حفرهی امنیتی، فیشینگ و … ارزهای دیجیتال شما را به سرقت ببرند، امنیت ارز دیجیتال مهم و نگران کننده خواهد بود. اینجاست که امنیت ارزهای دیجیتال یا همان پول هایتان بسیار حائز اهمیت خواهد بود. ابتدا پارامترهای مهم کیف پول ارز دیجیتال بیان می شود و سپس امنیت و امن و امان ارز دیجیتال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در حالت کلی مهمترین ویژگی های کیف پول یا والت ارز دیجیتال عبارتند از:

  • امنیت کیف پول/امنیت والت: بدون شک امنیت محل نگهداری ارزهای دیجیتال مهمترین پارامتری است که هنگام انتخاب و استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال بایستی به آن توجه کنیم. امنیت کیف پول ارز دیجیتال علاوه بر اعمال الزامات امنیتی ، به اعتبار توسعه دهندگان آن کیف پول نیز بستگی دارد. کیف پول های سخت افزاری  نظیر کیف پول لدجر و ترزور، به طور پیشفرض تا حد قابل قبولی ویژگی «امنیت کیف پول ارز دیجیتال» را پوشش میدهند. در ادامه توضیح میدهیم که اگر به هر دلیلی نتوانیم از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنیم، با قبول کاهش سطح امنیت، به سراغ کیف پول های نرم افزاری خواهیم رفت.
  • قابلیت دسترسی: اینکه دسترسی به کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری به راحتی امکان پذیر باشد اهمیت زیادی دارد. کیف پول بایستی در شرایط تحریم، قابلیت پشتیبانی و فراهم سازی آن سهل باشد.
  • پشتیبانی چندگانه ارزهای دیجیتال: در حالت ایده آل بهترین حالت پشتیبانی امکان ذخیره سازی، ارسال/دریافت و تبدیل تمام ارزها به یکدیگر با نرخ مناسب است. همه روزه ارزهای دیجیتال جدیدی وارد بازار میشوند. علاقه و استفاده از ارزهای گوناگون نیز افزایش یافته است. به همین دلیل، مهم است که یک کیف پول ارزهای دیجیتال، نه تنها از ارزهای دیجیتال مهم و معروف پشتیبانی کند، بلکه قابلیت ذخیرهسازی تبدیل سایر ارزهای دیجیتال را نیز داشته باشد.
  • زیبایی و کاربر پسند بودن کیف پول ارز دیجیتال شکیل بودن کیف پول سخت افزاری و نرم افزاری و نیز کاربر پسند بودن آن نیز در زمره خود با اهمیت است.
  • قیمت کیف پول ارز دیجیتال: کیف پول های سخت افزاری قیمت های متفاوتی دارند و نیز برخی کیف پول های نرم افزاری نیز دارای هزینه هستند. هنگام انتخاب باید این پارامتر را نیز مورد مقایسه قرار داد.

موضوع مورد بحث این نوشته، مقوله امنیت کیف پول ارزهای دیجیتال است. بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط ” سکیوریتی هلپر-همیار امنیت” در مورد امنیت کیف پول های ارز دیجیتال، امنیت کیف پول های ارزهای دیجیتال مشهور بصورت زیر ارائه می شوند. دقت شود که نگهداری پول در کیف پول های سخت افزاری (hardware wallet) که کلیدهای خصوصی (private keys) در ناحیه ‏ی محفاظت شده ای داخل دستگاه ذخیره می شوند دارای بالاترین سطح امنیتی هستند. مشهورترین کیف پول های سخت افزاری سال 2019 عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger): کیف پول الکترونیکی نانو اس که یک مدل لجر است رمز ارزهایی نظیر بیت کوین(bitcoin)، اتریوم(ethereum)، ریپل(ripple)، بیت کوین کش(bitcoin cash) و برخی دیگر از ارزها را نگهداری می کند.
  • کیف پول سخت افزاری تریزور (Trezor): این کیف پول رمز ارزهایی نظیر بیت کوین(bitcoin)، اتریوم(ethereum)، بیت کوین کش(bitcoin cash)، NEM، Zcash، DASH و… را نگهداری می کند.
  • کیف پول سخت افزاری دیجیتال بیت باکس (Digital Bitbox): از جمله رمز ارزهایی که کیف پول بیت باکس در خود نگهداری می کند عبارتند از بیتکوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک.
  • کیف پول سخت افزاری کیپ کی (Keepkey): کیپ کی ارزهای دیجیتال بیت کوین(bitcoin)، اتریوم(ethereum)، بیت کوین کش(bitcoin cash)، لایت کوین، DogeCoin، DASH و… را نگهداری می کند.
  • کیف پول سخت افزاری بیت لاکس (Bitlox): از جمله سکه های دیجیتال پشتیبانی شده در این کیف پول عبارتند از بیتکوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک.
  • کیف پول سخت افزاری Opendime: برای نگهداری بیتکوین استفاده می شود. از جمله کیف پول های ارزان است که تمام پارامترهای امنیتی در آن لحاظ شده است.
  • کیف پول سخت افزاری Sugi: جهت نگهداری ارزهای دیجیتال BTC, ETH, LTC, XRP, BCH, ERC20 بکار می رود.

بهترین کیف پول های نرم افزاری سال ۲۰۲۲:

هر یک از کیف پول های دیجیتال نرم افزاری/آنلاین مشخصات و قابلیت های مشابه یا متمایزی دارند که با توجه به دغدغه و نگرانی های کاربران قابل انتخاب هستند. مهمترین پارامتر یک کیف پول، امنیت و معتمد بودن آن کیف پول است. یک کیف پول هرچند کاربر پسند باشد اما امنیت ضعیفی داشته باشد، استفاده از آن نگران کننده خواهد بود

  • کیف پول Trust و Atomic : از جمله بهترین کیف پول های رمز ارزها هستند.
  • کیف پول الکتروم Electrum: می توان گفت بهترین کیف پول دستکتاپ، کیف پول Electrum است. Electrum کیف پول نرم افزاری است که Bitcoin را در مجموعه ای از فایل های موجود روی لپ تاپ یا کامپیوتر ذخیره می کند. در حال حاضر الکتروم برای ویندوز، Mac OS X، لینوکس و آندروید در دسترس است. Electrum با برخی از کیف های سخت افزاری کار می کند و در مقایسه با کیف پول سخت افزاری مانند Trezor، انعطاف پذیری بیشتری دارد. مزیت الکتروم این است که به سرعت می توان بیت کوین را در رایانه خود مشاهده و ذخیره کرد. اما اگر کامپیوتر به هر نحوی خراب، سرقت یا هک شود ممکن است سکه های ذخیره شده روی آن از دست بروند. البته این برنامه دارای فرآیند بازیابی و پشتیبانی است که به کاربر امکان می دهد با چاپ کلیدها یا نوشتن آن ها روی برگه “ذخیره سازی سرد” انجام دهد.
  • کیف پول کوین بیس Coinbase: کیف پول Coinbase یکی از ساده ترین ابزارها برای خرید، فروش، تبدیل و نگهداری ارزهای دیجیتال است. با استفاده از Coinbase، می توان به حساب بانکی در ایالات متحده متصل شده و به راحتی نقل و انتقال دلار و نیز خرید و فروش ارز و سایر را در این کیف پول انجام داد. Coinbase علاوه بر بیت کوین هم اکنون Bitcoin Cash، Ethereum و Litecoin را نیز پشتیبانی می کند. شایعاتی در مورد پشتیبانی کوین بیس از ارزهایی نظیر Ripple وجود دارد. هرچند که در گذشته این کیف پول هک شد و میلیون ها دلار به سرقت رفت اما در حال حاضر با بالا بردن سطح امنیتی، بروزرسانی منظم و بهبود تجربه کاربر در سطح بالایی از امنیت و سهولت قرار دارد. در coinbase می توان خرید و فروش و ذخیره Bitcoin، Litecoin، Ethereum و Bitcoin Cash را انجام داد.
  • کیف پول Exodus: کیف پول Exodus روی ویندوز و مک قابل نصب است. Exodus مجموعه بزرگی از رمز ارزها را پشتبانی می کند و دارای طراحی بصری بسیار کاربر پسند است که تقریباً تمام نیازمندی های یک کاربر را بر آورده می کند. از مهم ترین ویژگی های کیف پول Exodus ویژگی ShapeShift است که بدون خروج از برنامه، می توان تبدیل ارزها یه یکدیگر را در درون برنامه انجام داد.
  • کیف پول بلاکچین Blockchain: فناوری Blockchain موجودیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال ممکن می سازد. قابلیت های این فناوری فراتر از دنیای ارزهای دیجیتال است و در آینده ارائه خواهند شد. Blockchain.info مانند Coinbase یک کیف پول آنلاین است. با استفاده از Blockchain نمی توان به طور مستقیم خرید و فروش انجام داد. به عبارتی ذخیره سازی Bitcoin از بازار خرید و فروش Bitcoin جدا است. این تفکیک سازی بین مبادله و ذخیره سازی باعث امنیت بیشتر کیف پول بلاک چین نسبت به کیف پول هایی نظیر Coinbase می شود اما در سمت مقابل پیچیدگی کاربری را افزایش می دهد. اگر کاربر در موقعیتی قرار دارد که هکرها در تلاشند کیف پول وی را هک کنند بهتر است از کیف پول blockchain استفاده کند. در صورتی که تسلط زیادی به کامپیوتر ندارید بهتر است از کیف پولی مانند Coinbase استفاده کنید. کیف پول Blockchain از ارزهای بیتکوین، اتریوم، بیتکوین کش و استیلار پشتیبانی می کند.

امنیت کیف پول ارز دیجیتال: برای تمام کاربران کیف پول ارز دیجیتال نمی توان پیشنهاد واحدی ارائه کرد اما چون هدف این گزارش راهنمایی در مورد انتخاب کیف پول امن است، الزامات امنیتی کیف پول ارزهای دیجیتال بصورت زیر ارائه می گردد:

  • حتی الامکان از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید.

برای کیف پول های نرم افزاری بهتر است از سیستم عامل مک استفاده شود. مک نسبت به ویندوز امنیت بیشتری دارد. در صورت استفاده از ویندوز، الزامات امنیتی نظیر آنتی ویروس مناسب، محافظت فیزیکی، پسورد ورود، تدابیر سایبری و … را اجرا کنید.

  • از ایمیل ثبتنام در کیف پول ها محافظت کنید (پسورد قوی و محافظت از پسورد)
  • از کیف پولی استفاده کنید که دارای قابلیت احراز هویت دو مرحله بوده و کلیدهای خصوصی را جهت ذخیره کردن ارائه کند.
  • از کلیدهای خصوصی کپی بگیرید.
  • امنیت موبایل یا لپ تاپ خود را بروز نگه دارید.
  • به منظور عدم از دست دادن تمام سرمایه هنگام اتفاق، از چند کیف پول استفاده کنید (هرچند این کار هزینه بر خواهد بود).
  • در صورتی که از کیف پول نرم افزاری روی موبایل استفاده می کنید دسترسی اپلیکیشن های مشکوک را روی موبایل لغو کنید. در صورتی که برای مدتی به یک اپلیکیشن نیازی ندارید آن را از قسمت تنظیمات غیرفعال کنید. اپلیکیشن ها را از مراجع معتبر مانند گوگل پلی دانلود کنید.
  • اپلیکیشن های نامعتبر را حذف کرده و اپلیکیشن هایی که معتبر هستند را بطور منظم همزمان با آمدن نسخه بروزرسانی جدید آنها، بروزرسانی کنید.
  • از دستگاه خود مراقبت کنید.

کیف پول های نرم افزاری را در دو سطح دسته بندی و پیشنهاد می کنیم که بسته به نوع کاربری می توانید انتخاب و استفاده کنید. در اکثر مقایسه ها، دسته اول بخصوص از لحاظ امنیت کیف پول در رتبه بالاتری قرار دارند. دسته دوم نیز از جمله کیف پول های هستند که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. این رتبه بندی ها نسبی و متغیر هستند چون اکثر کیف پول ها در حال پیشرفت و بهبود هستند و نمیتوان نسخه واحدی برای تمام زمان ها ارائه کرد. سبقه، تیم حرفه ای، آسیب پذیری ها، بهبود مداوم و کاربری قابل قبول پارامترهایی هستند که رتبه یک کیف پول رمز ارزها را تعیین می کنند. می توان گفت امن ترین کیف پول های ارزهای دیجیتال سال ۲۰۲۲ با توجه به نظرات و رتبه بندی در گوگل پلی و نیز سایت های معتبر در همین دو دسته هستند:

دسته اول:

  • کیف پول بلاکچینBlockchain.info  
  • کیف پول Exodus
  • کیف پول Armory
  • کیف پول Jaxx
  • کیف پول Mycelium

دسته دوم:

  • کیف پول Atomic
  • کیف پول coinomi
  • کیف پول Guadra-Moxi
  • کیف پول Cobo
  • کیف پول Enjin
  • کیف پول coinpayment
  • کیف پول Copay
  • کیف پول freewallet
  • کیف پول trust

مطالعه مطالب زیر نیز به رفع ابهامات حوزه امنیت ارزهای دیجیتال کمک می کند:

روش های امن سازی کیف پول ارز دیجیتال/ارز رمزها

ریسک های امنیتی کیف پول های موبایل، وب و دسکتاپ رمز ارزها

اورهال و تعمیر دستگاه ماینر ارز دیجیتال

طراحی و توسعه کیف پول ارز دیجیتال

دانلود فایل آموزش عیب یابی و تعمیرات ماینر

تولید برق و اه اندازی ماینر با موتور برق ژنراتور

هزینه اورهال و تعمیر ماینر

پاسخ به سوالات امنیتی ارز دیجیتال/ارز رمزها

کانال تلگرام «سکیوریتی هلپر»

از فروشگاه ابزارها و تجهیزات امنیتی ما دیدن کنید:

ابزارهای امنیتی موبایل و رایانه

تجهیزات امنیتی خودرو

تجهیزات امنیتی اماکن

امنیت اکسس کنترل


امنیت کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری و نرم افزاری مورد بررسی قرار گرفته است. الزامات امنیتی بکارگیری کیف پول های ارز دیجیتال بیان شده اند. امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال سال ۲۰۱۹ معرفی می شوند.