سپتامبر 20, 2020 توسط sobhan 0

امنیت خرید از وبسایت دیوار و شیپور

مطالبی که در ادامه با موضوع «امنیت خرید از دیوار یا شیپور و یا رعایت نکات امنیتی خرید از وبسایت های دیوار و شیپور» ارائه می شود مبتنی بر یکسری تجربه ها و تحلیل فرآیند خرید است. از این رو اگر تجربه ای تلخ با موضوع امنیت از این وبسایت ها دارید با ما در میان بگذارید تا به سایر منتقل شود.

فریب ۱ : جنس ارزان است و بدلیل ارزان بودن جلب توجه می کند! همه ما به دنبال جنسی یا کالایی با کیفیت اما ارزان هستیم. از این رو با دیدن یک کالای مدنظر در دیوار یا شیپور یا وبسایت های مشابه، معمولاً آن کالایی را انتخاب می کنیم که نسبت به سایر کالاهای مشابه ارزانتر است. با تماس با فروشنده آن، فروشنده حیله گر موفق شده است که شما را وادار به تماس کند. بدانید که جنس با کیفیت و ارزان مشتریان زیادی دارد و حتی در لایه مدیران و پرسنل خود این وبسایت ها بسیار مورد توجه و مقرون به صرفه است. حال که فروشنده حیله گر موفق به دریافت تماس شما و احتمالاً بسیاری از افراد دیگر شده است به شما خواهد گفت : «افراد دیگری نیز تماس گرفته اند و اگر شما واقعاً این کالا را می خواهید بیعانه بپردازید» و شاید بگوید : «من الان نیستم و اگر واقعاً مشتری هستید بیعانه بریزید». این جملات به بسیاری مشتریان نظیر شما گفته شده و فروشنده حیله گر درخواست بیعانه کرده و احتمالاً می تواند موفق نیز بشود.

اما راه حل چیست؟

راه حل اول: یا بیعانه ندهید و یا اگر فکر می کنید که برای برنده شدن در خرید آن کالا بهتر است بیعانه بپردازید سعی کنید مبلغ بیعانه ناچیز باشد تا در صورتی که فروشنده اخاذ بود زیاد متضرر نشوید.

راه حل دوم: پس از اینکه تصمیم به پرداخت بیعانه گرفتید بلافاصله پس از خداحافظی و قطع تماس، با یک خط دیگر با وی تماس بگیرید و ببینید که آیا از باز هم درخواست بیعانه می کند و شماره کارت می دهد؟! اگر باز هم درخواست بیعانه کرد هیچ مبلغی پرداخت نکنید و بلافاصله به پلیس فتا یا مدیریت دیوار گزارش دهید تا جلوی ضرر بقیه را هم بگیرید.

فریب ۲: مکان تحویل کالا امن نیست! آدرس گفته شده دقیق نیست و ممکن است خفت گیری شود. راه حل: کالا را در مکانی که رفت و آمد باشد تحویل بگیرید و یا حداقل تنها به مکان خرید نروید. هنگام خرید علاوه بر توجه به سلامت کالا، حواستان به پیرامون و حرکات فروشنده نیز باشد.

فریب ۳: وادار به عجله کردن در هنگام تحویل گیری کالا! فروشنده حیله گر که احتمالا خط تماس نیز به نام خودش نیست قصد دارد کالایی معیوب یا دزدی را سریع بفروشد. راه حل: عجله نکنید حتی به قیمت از دست دادن کالا. کالا را خوب بررسی کنید تست کنید تا پشیمان نشوید. در قسمت توضیحات اینگونه آگهی ها، احتمالا جملاتی نظیر «به علت نیاز مالی قصد فروش دارم» یا «گوشی دومن است» یا «بعلت مهاجرت و …» به چشم بخورد! البته همیشه هم اینگونه جملات بدلیل خباثت فروشنده نیست اما هشدار همیار امنیت به شما این است که هشیار باشید.

آنچه از طرف خریدار نیز پسندیده است این است که اگر هم فروشنده ای بدلیل بی اطلاعی از قیمت دقیق کالایش، قیمت پایین گذاشته است جهت رعایت حقوق وی، به او اطلاع دهید که قیمت بالاتر است.

از خرید جنس ندیده و آن هم دریافت با تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی حتی الامکان خودداری کنید.