آگوست 22, 2018 توسط sobhan 1

تهدیدات جاسوسی و مخرب استفاده از کرک ها (crack)

کرک چیست و به چه منظور استفاده می شود؟ کرک ها در واقع جهت تغییر و از بین بردن محدودیت های نرم افزارها معتبر و دارای لایسنس بکار می روند. به معنای متداول منظور از کرک کردن یک نرم افزار همان هک کردن آن است. کرک کردن و استفاده از کرک به نوعی نقض حق مالکیت و نقض حریم اخلاقی و قانونی است. در عمل برای استفاده کننده تفاوتی بین نسخه نرم افزار لایسنس شده و نسخه کرک شده وجود ندارد و اکثرا (در صورتی که آخرین نسخه بروزرسانی شده استفاده گردد) عملکرد یکسانی دارند.

هنگام بروز مشکل در نرم افزار لایسنس شده می توان به شرکت مربوطه مراجعه کرده و جهت بروزرسانی و رفع مشکل آن اقدام نمود و نیز از اینکه کد مخربی (جاسوسی و تخریب کننده) در درون آن وجود ندارد اطمینان داشت. این درحالی است که در یک نرم افزار کرک شده اولاً به شرکت سازنده نمی توان اعتراض یا در خواست پشتیبانی نمود ثانیاً مشخص نیست کسی که کرک را انجام داده ه هدفی داشته و آیا در داخل آن کد مخرب (جاسوسی، سرقت یا تخریب) وجود دارد یا خیر!

لازم است بدانید: افرادی که برای تولید فایل کرک وقت و انرژی صرف می کنند و محدودیت های نرم افزاری و نیاز به لایسنس (حقوق کپی رایت) را از بین می برند قطعاً با انگیزه و هدف مشخصی اقدام به تولید کرک می کنند. این هدف می تواند منافع شخصی، منافع گروهی، جاسوسی، خصومت یا هر جلوه دیگری داشته باشد.

بطور خلاصه مهم ترین تهدیدات بالقوه استفاده از کرک عبارتند از:

  • دسترسی به رمزهای عبور مربوط به اطلاعات بانکی، سایت ها و کاربری های مختلف و رمزهای عبور
  • دسترسی به عکس ها و فایل های شخصی
  • دسترسی به دوربین و ضبط صدا و …